Czytanie uzależnia

Nie ulega wątpliwości, że czytanie wpływa w znaczącym stopniu na nasz umysł. Mimo tego, statystyki dotyczące naszego zainteresowania książkami nie wyglądają obiecująco. Pokazują bowiem, że większość z nas zamiast książki woli sięgnąć po telefon czy laptopa. Jednak to właśnie tradycyjne czytanie książek pogłębia zasób słownictwa, uczy ortografii, interpunkcji, pozwala na dogłębne poznanie problemu, poszerza wiedzę. Czasami wystarczy kilka minut dziennie, by w ciągu roku przeczytać wiele wartościowych książek. Jakie inne korzyści płyną  z czytania?

Większy zasób słownictwa. Czytanie wzbogaca słownictwo, co znacznie pomaga w opisywaniu swoich uczuć i myśli. Ludziom często umyka jakiś wyraz lub chcą coś powiedzieć, ale nie potrafią ubrać tego w słowa. Na szczęście można nad tym pracować, a czytanie jest najlepszym ćwiczeniem. Warto czytać książki zarówno podczas nauki czytania, jak i wtedy, kiedy ta umiejętność została opanowana do perfekcji. Poza tym

dobrze jest zwrócić uwagę na dzieła wybitnych, polskich i zagranicznych pisarzy, którzy są prawdziwymi mistrzami we władaniu języka. Lepsza pamięć. Czytanie książek to także doskonała stymulacja dla mózgu. Czytając, tworzymy w głowie obrazy, łączymy nową wiedzę z tym, co już jest nam znane. Podczas czytania lektury, neurony są nieustannie zmuszane do wysiłku, co przekłada się na lepszą pamięć

Redukcja stresu. Czytanie działa uspokajająco. Jeżeli wybierzemy książkę, która naprawdę nas interesuje, stres dnia codziennego odejdzie w zapomnienie. Książki biznesowe czy poradniki warto czytać rano. Natomiast wieczorem, przed snem wybierzmy powieści — ułatwi to zasypianie.

Pogłębianie wiedzy. Ludzie, którzy czytają, są mądrzejsi. Nie bez powodu mówi się o kimś, kto posiada wartościową wiedzę, że jest „oczytany”. Książki pozwalają na poprawę wielu aspektów swojego życia — od biznesu, poprzez relacje z innymi, po psychologię. Warto czytać książki, ponieważ to właśnie lektura sprawia, że człowiek poszerza swoje horyzonty i staje się jeszcze bardziej inteligentny.

Garść inspiracji. Książki potrafią zainspirować. Czasami znajdujemy się w takim punkcie swojego życia, że nie wiemy, w którą stronę warto pójść. Dlaczego warto czytać książki? W lekturze może zainspirować wszystko — postawa głównego bohatera, odwiedzane miejsca, podejmowane decyzje, aktywności.

Rozwijanie wrażliwości. Czytanie książek rozwija wrażliwość na sztukę i na innych ludzi. Ludzie, którzy czytają, 3 razy częściej odwiedzają muzea, a 2 razy częściej sami malują, piszą lub fotografują. Dzięki książkom rozwija się także empatia. Angażujemy się w fikcję literacką i potrafimy postawić się na miejscu drugiego człowieka, a także go zrozumieć.

Zwiększenie zdolności analitycznych. Książki wpływają także na większe zdolności analityczne. Osoby, które czytają kryminały, wymagające rozwiązywania zagadek, analizowania faktów, stawiania tez, rozwijają w sobie zdolność krytycznego i analitycznego myślenia. Pamiętajmy, że warto czytać książki już od najmłodszych lat, aby zauważyć pozytywny wpływ czytania w dorosłym życiu.

Poprawa pisania. Częstsze sięganie po lekturę to także rozwijanie własnego stylu. Warto wybierać książki uznanych pisarzy, dzięki którym nauczymy się poprawności gramatycznej oraz ortograficznej. To jedna z najważniejszej korzyści, wynikającej z czytania książek, którą z pewnością doceni każdy dorosły, który już jako dziecko namiętnie czytał książki.

Kształtowanie osobowości. Dzięki czytaniu możemy postawić się w różnych sytuacjach i wyobrażać sobie, co zrobilibyśmy na miejscu bohatera. Otwieramy się tym samym na nowe doświadczenia czy wyzwania, rozszerzamy horyzonty, kształtując własną osobowość. Ponadto dziecko, czytające mądre powieści przygodowe, może nauczyć się pozytywnych zachowań, które w dorosłym życiu mogą nie raz uratować człowieka z opresji.

Zaangażowanie w życie społeczne. Według badań, ludzie, którzy regularnie czytają, znacznie bardziej angażują się obywatelsko oraz kulturowo. Co więcej, czytelnicy mają większą swobodę i łatwość wypowiedzi, robią to w sposób bardziej elokwentny. Przekłada się to na większe szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu, a także podnosi samoocenę.

Oprac. Na podst.artykułu „Uzależnienie od książek”Sylwia Chutnik

Konkurs – Sleeveface, czyli ubierz się w książkę

Termin “sleeveface” powstał w kwietniu 2006 roku i został upowszechniony przez Johna Rostrona i Carla Morissa, którzy skorzystali z okładki płyty winylowej, aby stworzyć niesamowite zdjęcie. Za sprawą mediów społecznościowych biblioteki na całym świecie postanowiły dołączyć do akcji i wyznaczyć własny trend stworzenia zdjęcia z książką, która wpisywałaby się w termin “sleeveface”.

Zapraszamy wszystkich uczniów do konkursu „Sleeveface, czyli ubierz się w książkę”.
Jest to propozycja na kreatywne wykorzystanie czasu wolnego od nauki zdalnej.
Konkurs polega na sfotografowaniu siebie z zasłoniętą przez okładkę książki częścią twarzy lub ciała. Można w ten sposób wykorzystać również płyty, filmy, czasopisma lub inne formy przekazu. Zdjęcie powinno dopełniać okładkę odpowiednio dobraną fryzurą i ubiorem.
Można też wykorzystać rekwizyty i otaczającą nas przestrzeń. Zareklamujcie w ten sposób czytane przez siebie książki lub materiały, które wydają się wam interesujące i warte polecenia.
Najciekawsze prace zostaną nagrodzone.

                       Organizacja i przebieg konkursu:

  1. Organizatorem konkursu jest Biblioteka ZSM Nr1 w Rzeszowie.
  2. Zadaniem konkursowym jest wykonanie fotografii w formie sleeveface.
  3. W konkursie mogą brać udział wszyscy uczniowie szkoły.
  4. Oceniane będą wyłącznie prace wykonane indywidualnie.
  5. Zdjęcia nie mogą być efektem fotomontażu! Liczy się kreatywność, a nie obróbka graficzna.
  6. Gotowe sleeveface należy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ,w temacie maila “Sleeveface” do 26 lutego 2021 r. Każdy email otrzyma w ciągu 24 godzin odpowiedź, która będzie potwierdzeniem wzięcia udziału w konkursie. Brak takowego potwierdzenia może oznaczać, że zdjęcie nie dotarło do organizatora- w takim wypadku organizator prosi o kontakt.
  7. Rozstrzygnięcie konkursu będzie miało miejsce 30 marca 2021roku. Komisja wybierze najbardziej pomysłowe sleeveface, a jego autor zostanie nagrodzony.
  8. Dodatkowych informacji udzielają organizatorzy konkursu: Anna Tabaczyńska
  9. i Robert Rokita..

Zgoda na udział w konkursie

Oświadczam, że zapoznałam/em się i akceptuję Regulamin Konkursu.

Jestem rodzicem ,opiekunem prawnym i wyrażam zgodę na udział

……………………………………………………… ( imię i nazwisko uczestnika )

w konkursie organizowanym przez bibliotekę szkolą w ZSM nr 1 w Rzeszowie.

Jako opiekun prawny wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych……………. ………………….

przez bibliotekę szkolną w ZSM nr 1 w Rzeszowie do ogłoszenia wyników Konkursu,

przygotowania materiałów elektronicznych i drukowanych związanych z Konkursem.

……………………………………………………….. (data i podpis uczestnika

czytanie

Dlaczego ważne jest czytanie ?
 Neurologia daje odpowiedź: bo mózg  jak mięśnie  potrzebuje gimnastyki

Czytanie:

   Stymuluje umysł. Z neurobiologicznego punktu widzenia czytanie jest procesem znacznie bardziej wymagającym niż analiza obrazów lub mowy. Absorbuje jednocześnie wiele obszarów mózgu - te, które odpowiedzialne są za widzenie, za język i za asocjacje pojęciowe. Rozwija wyobraźnię i wspomaga koncentrację. Poza tym pozostawia więcej czasu na myślenie. Ślizgając się wzrokiem po kartce, w każdej chwili można zatrzymać się na fragmencie, który wymaga refleksji. Oglądając film czy przysłuchując się rozmowom, dużo trudniej o takie pauzy.

 Uspokaja. Jakkolwiek irytowałyby cię współmałżonek, szef czy sąsiedzi , wszystko dosłownie w jednej chwili zniknie ci z horyzontu, kiedy tylko zagłębiasz się w dobrze napisaną powieść. Dr David Lewis z Mindlab International na University of Sussex mierzył, w jakim stopniu zmienia się napięcie mięśniowe i czynność serca pod wpływem rozmaitych aktywności tradycyjnie uważanych za uspokajające. Czytanie obniżało poziom stresu o 68 proc., wygrywając ze słuchaniem muzyki (62 proc. skuteczności), piciem herbaty (54 proc.) czy pójściem na spacer (42 proc.).

Konkurs

Epickie zmagania z koronawirusem w Szkole Muzycznej II stopnia w Rzeszowie 

Tematyka 

  1. " Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie " - świat po przejściu pandemii.

Forma : opowiadanie fantasy.

  1. Życie licealisty w stanie epidemicznym . 

Forma : pamiętnik.

3.Rola internetu w dobie globalnej pandemii .

Forma: przemówienie.

  1. " Cogito ergo sum " - myślę więc jestem. Moje refleksje na temat koronawirusa 2020 r. 

Forma : esej.

                                      Regulamin konkursu

Konkurs organizuje biblioteka szkolna pod przewodnictwem mgr Anny Tabaczyńskiej .

  • Cele konkursu
  • uświadomienie skali zniszczeń w każdej dziedzinie życia, poprzez zaskakujące rozprzestrzenianie się koronawirusa na całym świecie;
  • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości ;
  • wszechstronne rozwijanie zdolności pisarskich uczniów ;
  • wspieranie działań twórczych młodzieży ;
  • rozbudzanie i rozwijanie kultury czytelniczej uczniów;

                                       Uczestnicy konkursu

  • Konkurs jest adresowany do uczniów OSM 2-go  stopnia.
  • Zadaniem konkursowym jest indywidualne napisanie tekstu.
  • Do pracy należy dołączyć zgodę rodziców lub opiekunów prawnych                               . na udziału w konkursie.
  • Dane osobowe uczestników konkursu będą wykorzystane w celu wyłonienia laureatów i przyznania nagród.

                                Kryteria oceny

  Prace będą oceniane pod względem: 

  • poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej ;
  • oryginalności zaprezentowanego tematu ;
  • ogólnego wyrazu artystycznego i stylistycznego;
  • bogactwa języka ;

 

 Forma pracy

  • Proza (nie mniej niż jedna strona A4, czcionka 12, Times New Roman, interlinia 1,5);
  • praca powinna zawierać  metryczkę: imię i nazwisko ucznia, klasę ;
  • autorzy najlepszych prac otrzymają nagrody i dyplomy;  
  • prace należy nadsyłać do 30.09.2020 r. na adres e-mail, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zachęcamy do wzięcia udziału ! Przewidziane nagrody oraz oceny celujące z języka polskiego.

Zgoda na udział w konkursie

Oświadczam, że zapoznałam/em się i akceptuję Regulamin Konkursu.

Jestem rodzicem ,opiekunem prawnym i wyrażam zgodę na udział

……………………………………………………… ( imię i nazwisko uczestnika )

w konkursie organizowanym przez bibliotekę szkolą w ZSM nr 1 w Rzeszowie.

Jako opiekun prawny wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych……………. ………………….

przez bibliotekę szkolną w ZSM nr 1 w Rzeszowie do ogłoszenia wyników Konkursu,

przygotowania materiałów elektronicznych i drukowanych związanych z Konkursem.

……………………………………………………….. (data i podpis uczestnika

Słownik terminów związanych z książką elektroniczną

Acrobat eBook Reader

rozbudowana wersja programu Acrobat Reader. Wzbogacona m. in. o możliwości wprowadzania notatek i zakładek do przeglądanego tekstu.

Acrobat Reader

podstawowy program do odczytu plików w formacie PDF - produkt firmy Adobe Systems.

Biblioteka sieciowa

udostępnione w Internecie zasoby tekstów elektronicznych. Istnieją dwa warianty bibliotek sieciowych: z możliwością pobrania pliku na własny komputer, bądź też jedynie udostępniające tekst bezpośrednio z Internetu.

CoolType

technologia firmy Adobe Systems poprawiająca czytelność czcionek na monitorach LCD. Analogiczna do systemu ClearType firmy Microsoft.

Czytniki eBooków

wyspecjalizowane urządzenia służące wyłącznie do zapisywania i odczytywania cyfrowego tekstu. Za pomocą tzw. "książki matki" sprowadza się z internetu wybraną książkę zapisaną w formacie przeznaczonym dla określonego urządzenia. Wadą tego rozwiązania jest ograniczona oferta wydawnicza.

Digital Rights Management

system ochrony dokumentów cyfrowych polegający przede wszystkim na przypisaniu pliku z tekstem do określonego przy zamówieniu komputera.

Digitalizacja zbiorów

zapisywanie książek i innych materiałów bibliotecznych (zwłaszcza szczególnej wartości) w postaci cyfrowej na nośnikach elektronicznych - CD-ROM, DVD itp.

eBook

książka elektroniczna (od ang. electronic book)

                          Słownik pojęć bibliotecznych

 akcydens – druk okolicznościowy, użytkowy lub informacyjny (np.: ulotka, kalendarz, instrukcja, program, formularz, bilet, karta pocztowa, prospekt) nie będący książką ani czasopismem

almanach – rocznik zawierający kalendarium wzbogacone informacjami lub poradami, czasem krótkimi opowiadaniami oraz materiałami o charakterze kronikarskim lub antologia zawierająca materiały z jednej dziedziny sztuki lub nauki, których wspólną cechą jest czas powstawania

adnotacja - krótka informacja o treści i przeznaczeniu książki - może znajdować się na skrzydełku obwoluty na ostatniej stronie okładki lub na odwrocie karty tytułowej.

Historia e-książki, czyli 40 lat minęło

 

No właśnie, niewiele osób jeszcze o tym wie, że książka elektroniczna w tym roku ukończy 40 lat.

Dla wielu z nas e-książka pojawiła się wtedy, gdy po raz pierwszy usłyszeliśmy o Kindle, albo gdy na targach książki dotknęliśmy czytnika eClicto lub też gdy pobraliśmy na telefon aplikację Nexto.

Być może są tacy, którzy chcą wymazać z pamięci te nieszczególne chwile spędzone z e-książkami w czasach, gdy były zwykłymi dokumentami w formacie Word, co więcej – sprawiającymi same kłopoty i, oczywiście, nie wyświetlającymi polskich znaków.

Drodzy Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele.

Ze względu  na ograniczenie pracy biblioteki szkolnej spowodowanej epidemią koronawirusa , chcę poinformować o możliwościach korzystania z propozycji darmowych książek, szczególnie lektur.

Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór bibliotek cyfrowych  i innych źródeł darmowych e-booków oraz audiobooków:

© 2017 Zespół Szkół Muzycznych nr 1 w Rzeszowie. All Rights Reserved.